четвртак, 14. октобар 2021.

A Perfect World (1993)

 Kritika objavljena na P.U.L.S.E Magazin o umetnosti, kulturi i društvu


Klint Istvud danas ima 91 godinu, slavni glumac, reditelj i producent je prilično ostario, jedva može da drži šoljicu kafe u ruci i očigledno je da je Klintu Istvudu već odavno vreme za penziju, ali nikako ga ne smemo otpisivati, bilo kao glumca, bilo kao reditelja, da nas ne bi demantovao. Uostalom, nedavno je snimio film “Cry Macho” (2021), doduše, koji nije ništa posebno, ali je stavio svima do znanja da je on još uvek tu, sviđalo se nama to ili ne. Ipak, mi se sa filmom “A Perfect World” vraćamo par decenija unazad, kada je Istvud bio u puno boljoj formi nego što je danas. Kao reditelj oprobao se u različitim žanrovima i gotovo u svima briljirao: “Bird” (1988), “Bronco Billy” (1980), “Unforgiven” (1992), “The Bridges Of Madison County” (1995), “Mystic River” (2003), “Million Dollar Baby” (2004)… Režirao je preko trideset filmova u karijeri, a “A Perfect World” spada u uži krug favorita. Ovo je topla ljudska priča o beguncu koji je pronašao prijatelja tamo gde se najmanje nadao. Taj prijatelj je klinac od osam godina koji će u njemu probuditi onu lepšu i nežniju stranu, ali će se i obojica naći u problemu.

Da bi pobegao iz zatvora, Buč Hejns (Kevin Kostner) primoran je da se udruži sa Terijem Puhom (Kit Šarabajka), o kome nema baš najbolje mišljenje. Ubrzo nakon što zajedno pobegnu iz zatvora, njih dvojica traže skrovište, a pronalaze ga u kući u kojoj živi samohrana majka i njeno troje dece. Međutim, stvari odmah izmiču kontroli, pa dolaze na ideju da kidnapuju osmogodišnjeg dečaka Filipa (Ti Džej Lauter). Potreban im je talac koji će im pomoći u bekstvu, a dečak bi bio savršen izbor: računaju na to da je klinac i da na putovanju neće praviti velike probleme, kao što bi to mogla odrasla osoba. Uzimaju Filipa, a zatim napuštaju kuću i vode dečaka sa sobom po celom Teksasu. Teri na putu maltretira Filipa, pa mu Buč oduzima pištolj koji su uzeli od čuvara kojeg je Teri ubio tokom bekstva. Međutim, Teri nastavlja da maltretira Filipa, a Buč gubi živce i ubija Terija, pa Buč i dečak nastavljaju sami dalje. Dok putuju, Buč i Filip će otkriti da imaju mnogo toga zajedničkog, što oduševljava klinca koji je odrastao u prilično strogoj porodici, Buč se prema dečaku odnosi kao prema prijatelju, uči ga razlici između dobra i zla i primorava ga da donosi sopstvene odluke. Autoput kojim idu je nedovršen, pa su on i Filip prinuđeni da idu seoskim putevima koji ih vode blizu farmi. Tokom putovanja nailaze na nekoliko ljudi i porodica koji im pomažu u bekstvu, koristeći svoj šarm (i pištolj), Buč je u stanju da prevaziđe prepreke na putevima i nabavi nova vozila za bekstvo. Ono što je počelo kao otmica polako se pretvara u pravo i iskreno prijateljstvo puno poštovanja i ljubavi, ali za spoljni svet i šerifa Reda Garneta (Klint Istvud) Buč je samo opasan kriminalac kojeg treba uhvatiti i što je pre moguće privesti pravdi.

Iako film sadrži bekstvo iz zatvora, uzimanje talaca, jurnjavu po Teksasu, dva ubistva, pljačke, obračun begunaca i policije, “A Perfect World” ipak nije toliko o tome, već priča jednu nežnu priču o jednom iskrenom prijateljstvu. Fokus je na odnosu između begunca i dečaka, a u početku je teško reći kako će se taj odnos razvijati. Buč nije u potpunosti dobar momak, a Filip nije dete koje je tu samo da udari na emocije kod gledaoca, ali će one svakako proraditi prirodnim putem. Saznajemo da je Buč imao teško detinjstvo bez oca, a ispostavlja se vrlo brzo da ni Filipu kao klincu nije puno lakše jer je i on bez oca. Sve to ih samo još više zbližava na njihovom opasnom putovanju koje može biti svaki čas okončano. Istvud provodi ceo film jureći Kostnera, najveće zvezde se neće sresti sve do pred kraj filma, ali oni se i te kako poznaju. Ova dva čoveka su se prvi put sreli davno, i obojica znaju da se ovde ne radi samo o poteri, reč je o starim, dubokim ranama. Za Istvuda, koji celu situaciju prati iz “visokotehnološke” prikolice, Buč možda nije loša osoba, ali njegov posao zahteva da bude uhapšen zbog zločina. U međuvremenu, dečak se ne može odvojiti od Buča i ostaje mu sve vreme veran prijatelj.

Zajedno sa Redom, tim agenata, uključujući i Sali Gerber (Laura Dern) koja je dovedena da pomogne, ali na drugi način, pokušavaju da otkriju gde se Buč nalazi i kojim putem ide. Međutim, Buč je uvek korak ispred policije koja je sve više frustrirana, posebno Red, koji ne zna više šta da radi od muke. Odnos između Reda i Buča je neobičan, ali ubedljiv. Iako se bukvalno ne viđaju i nalaze se na velikoj udaljenosti jedan od drugog, osećamo da postoji jaka veza između njih dvojice. Filipova majka (Dženifer Grifin) je takođe očajna i želi da zna šta se događa sa njenim sinom.

Buč nije sklon nasilju, nasilje vidi kao poslednju opciju, a odnos njega i Filipa odiše iskrenošću i poverenjem, stalo mu je do Filipa i uvek se trudi da pazi na njega, čak i dok ima napade besa i kada se ne slažu, međutim, kasnije ćemo videti da je Buč, u stvari, i dalje ubica, kriminalac i otmičar. Kako se Bučov i Filipov odnos polako zateže, Red i njegov tim se sve više približavaju. Kao kriminalistička drama, ona je efektna i napeta, ali kao priča o “ocu i sinu”, dve izgubljene duše, ona je potresna i potpuno zakivajuća. U suštini, niko od likova koje srećemo nije loša osoba, svi su oni dobri ljudi koji su se igrom slučaja našli u životnim situacijama iz kojih ne mogu da pobegnu i svako od njih radi ono što mora i ono što zna.

Istvud taktički i inteligentno priča ovu ljudsku priču, radi po planu i smišljeno. On posvećuje veliku pažnju svojim likovima, odnosno vodećem dvojcu, a njega stavlja u drugi plan. Njegova uloga ovde podseća na mnoge druge koje je već igrao, ali ovaj put ostaje strogo jednodimenzionalna sporedna figura koja zapravo ne radi mnogo toga bitnog. S druge strane, Kostnerov nastup je nesumnjivo jedan od najboljih, ako ne i najbolji u njegovoj karijeri. Sportski obučen, kratka kosa, cigareta u ustima, crne naočare za sunce, Kostner pruža upečatljivu predstavu, dok ga mladi Ti Džej Lauter veoma dobro prati (obojica glumaca su, inače, izvrsni sami za sebe, a njihova hemija u zajedničkim scenama radi perfektno). I ovaj film je čist dokaz da je Kevin Kostner izuzetan glumac koji je sposoban da glumi likove različitih dimenzija. Sve to nam daje jednu neverovatnu dramu dok se srdačno družimo sa dva neverovatna prijatelja. Ipak, postoji i nekoliko komičnih situacija, posebno oko Istvuda i njegovog tima dok pokušavaju da uhvate Buča koji im stalno izmiče. Sve radi prvoklasno u “A Perfect World”, ovo je film koji u 138 minuta ni na jednom mestu ne greši, a dužina trajanja mu savršeno leži.

Klint Istvud je jednostavno majstor svog zanata i kada ga pitaju da li je bolji reditelj ili glumac, on na to pitanje ni sam ne zna odgovor, a jasno je i zbog čega: majstor je u oba pravca. Navikli smo se na dobar film Klinta Istvuda i nepotrebno je reći da nas je Istvud razmazio sve ove godine, jer je to činjenica. Njegovi rediteljski napori uvek su tokom 90-ih bili snažni i jednostavno ste znali na čemu ste i u šta se upuštate kada se susretnete sa njegovim filmom. Međutim, ovo nisu 90-te, nego neka druga vremena. Klint Istvud sada, verovatno, ide u penziju i završava svoju filmsku karijeru u 91-godini života, a mi moramo dalje bez njega, prepušteni smo nekim drugim rediteljima i nekim novim vremenima.

Klint Istvud i scenarista Džon Li Henkok rade majstorski posao, a rezultat svega je jedan neverovatan, precizan, vešto izveden i dirljiv film koji krade srca publike. “Unforgiven” možda i dalje ostaje najbolji u rediteljskoj karijeri Klinta Istvuda, ali “A Perfect World” je odmah tu pored i dugo će se pamtiti.

Ocena: 10/10.

Нема коментара:

Постави коментар