уторак, 28. септембар 2021.

Free Country / Freies Land (2019)

 

Režija: Christian Alvart

Scenario: Christian Alvart, Siegfried Kamml

Uloge: Nora Von Waldstätten, Felix Kramer, Trystan Pütter, Leonard Kunz, Ludwig Simon, Hanna Hilsdorf, Marc Limpach



Nakon što smo, može se reći, dobili sjajan triler iz Španije "La isla mínima" (Marshland) koji je snimljen 2014. godine, kojeg je režirao Alberto Rodríguez, sada nam stiže rimejk tog filma. "Freies Land" kojeg potpisuje nemački reditelj i scenarista Christian Alvart, uspeva da prenese mračnu atmosferu iz Andaluzije u provincijsku istočnu Nemačku. Ova verzija je isto toliko mračna i brutalna kao i original, doduše sa druga dva glumca - inspektora koji rade na slučaju. U poređenju sa originalnim španskim filmom, ova dva lika savršeno su prilagođena Nemačkoj 1990 -ih. Zapravo, oni su minimalno drugačiji i sasvim dobri da film bude približno kvalitetan kao i original. 

U istočnoj Nemačkoj, 1992. godine, dve mlade devojke su nestale bez traga u jednom udaljenom selu. Dva inspektora, Patrick Stein (Trystan Pütter) i Markus Bach (Felix Kramer), zaduženi su da istraže ovaj slučaj. Inspektor Stein je nedavno premešten iz Hamburga u Löwitz, dok njegov stariji, krupni kolega Bach živi na istoku i ima mračnu prošlost, ali je spreman da se posveti i reši slučaj. Intervjuišu skoro celo selo, ali stanovnici nisu baš od velike pomoći. Ali, kao i u španskom originalu "La isla mínima", i ovde je jasno da je u pitanju lov na poremećenog ubicu. Bach i Stein su iznenađeni što niko nije previše zabrinut za nestale devojke, vlada tiha tišina i niko ne želi da otvoreno razgovara sa njima o slučaju. To izuzetno otežava istragu, ali se čini da stanovnici sela znaju puno više nego što govore. Dvojac započinje istragu, a potraga za ubicom postaje mukotrpna stvar.

Reditelj Christian Alvart, koji je takođe napisao scenario sa Siegfriedom Kammlom, stručnjak je u ovoj oblasti, napravio je "Antibodies" (2005) i "Cut Off" (2018) i ovde sastavlja sve komade precizno, sa osećajem za period i mesto. Alvart kamerom kroz ceo film vešto beleži nemačke pejzaže i njihovu industriju, slike pretežno tamnog izgleda stvaraju izuzetno nelagodnu atmosferu. Odličan posao rade i glumci koji su na visini zadatka, ali prilično nepoželjni u selu u kojem istražuju nestanak dve devojke. Njih dvojica su, reklo bi se, čudna kombinacija, razlikuju se gotovo po svemu i od samog početka postoji animozitet između njih dvojice, ipak moraće da sarađuju ako hoće da reše slučaj. Kao i sa španskim originalom, reditelj priči pristupa laganim tempom, a leševi koji će se stalno pojavljivati stavljaju inspektore na sve veće muke. Tip žrtava je uvek isti: u pitanju su mlade i lepe devojke, očajne da što pre zbrišu iz svoje od boga zaboravljene zabiti. Mesto deluje zapušteno i propalo i izgleda da jede one koji su ostali da žive u njemu.

Slučaj koji ovaj neverovatni dvojac mora da reši samo se na početku čini nedokučivim, jer kasnije se polako pojavljuje jedan trag za drugim. Njih dvojica isprva ne veruju jedan drugom, ali se postepeno sprijateljuju kako istraga napreduje. Dve nestale devojke su očigledno jednostavno rođene na pogrešnom mestu i vremenu, a Alvart to vremensko razdoblje i raspoloženje prikazuje onako kako je tada vladalo među ljudima u tim istočnim ruralnim područjima nakon pada čelične zavese. Međutim, njihov nestanak je samo početak i polazna tačka za razvoj događaja, jer će dvojac biti stalno suočen sa novim slučajevima, pretnjama i nekim mračnim silama koje vladaju u tom području. Leševi, uznemirujuće erotske slike, trgovci ekstazijem, vidovnjakinja koja razgovara sa mrtvima, sumnjiva lovačka kuća, prisluškivanje telefona, tajne iz prošlosti, mlade žene koje žele napustiti mesto... I kako ih ispitivanja navode na razne tragove, otkriće da je serijski ubica i dalje aktivan. Alvart, naravno, nije hteo da menja puno stvari iz originala i čarobnu formulu koja je dala rezultate prvi put, pa je mudro ostavio sve glavne sastojke. I baš kao i original, "Freies Land" je film koji je na svakom planu dobar, gotovo odličan. 

Ipak, iako se "Freies Land" čvrsto pridržava originala, razlika dolazi u vremenskom trajanju, pa je ispričano na širi način, film traje skoro pola sata duže od španskog modela. To, međutim, nije nešto što možemo okarakterisati kao manu, naprotiv, to likovima daje više prostora, kao i priči, a sve to pod svojom rediteljskom palicom spretno drži Christian Alvart. O radnji nema smisla previše dužiti priču, dosta se toga tu dešava, u životima naših likova, ali i u pozadini. Tragovi su skriveni na svakom koraku samo ih treba pronaći, stanovnici sela su previše mutni da bi im se moglo verovati, svaka žrtva je negde krenula, gde god da je to bilo, tamo nikada nije stigla. Zločin ne postoji u nekom imaginarnom svetu, već u realnom i to se dešava svakodnevno. Pitanje svih pitanja je: može li se tome stati na kraj? I eto nas tu na prilično klimavoj vagi. Film ima sitnih nedostataka, ali oni nisu krucijalni, niti ga ti sitni kiksevi mogu poremetiti na putu dok se priča odvija. Po snazi, šoku i eleganciji on je rame uz rame s originalom, ali oni koji još nisu gledali prvi film "La isla mínima", odnosno špansku verziju, mogli bi da krenu prvo od njega.

U 129 minuta, "Freies Land" od gledaoca zahteva pažnju i da se pomno prati istraga, ali se publici vraća uz visokokvalitetnu audio-vizuelnu produkciju. Kinematografija koja pruža majstorske slike uparena je sa minimalističkim, ali efektnim dizajnom zvuka, kao i zanimljivim likovima koji odišu sopstvenim šarmom. Pristup Christiana Alvarta od početka je impresivan, on sve to vešto spaja u mračnu priču tihe moći. Iako ne otvara novi svet kriminalističkih filmova, obogaćuje ga impresivnim doprinosom i nadajmo se da je ovo bio samo početak fascinantnih nemačkih krimi-trilera, jer su nemački kriminalistički filmovi poslednjih godina u dubokoj krizi. "Freies Land" ima moju preporuku.

Ocena: 7,5/10.

Нема коментара:

Постави коментар