недеља, 25. јул 2021.

Yang Guang Pu Zhao / A Sun (2019)

Kritika objavljena na P.U.L.S.E Magazin o umetnosti, kulturi i društvu

Režija: Chung Mong-hong

Scenario: Chang Yao-sheng, Chung Mong-hong

Uloge: Chen Yi-wen, Samantha Ko, Wu Chien-ho, Liu Kuan-ting, Greg Han Hsu, Wen Chen-ling, Ivy Yin

Dolazi nam ovo malo remek-delo iz zemlje Tajvan, u svojoj šestoj rediteljskoj ulozi tajvanski reditelj Chung Mong-hong je stvorio emocionalnu dramu, a takođe i krimi-triler s puno nezgoda i šokantnih preokreta. Chung Mong-hong na fascinantan način priča zamršenu priču o porodičnoj nesreći. Ova porodična drama, dominirala je nagradama – Zlatni konj 2019. godine. Film je pobedio u šest kategorija – uključujući najbolji igrani film, najbolju režiju i najboljeg glavnog glumca. Premijerno je prikazan na Međunarodnom filmskom festivalu u Torontu, a prikazan je i na Međunarodnom filmskom festivalu u Tokiju.

Ovde imamo jednu porodicu koju upoznajemo u ne baš svetlim trenucima jer su veoma ranjivi. A već na samom početku film kreće sa scenom brutalnog nasilja dok jedan od sinova iz porodice, problematični A-Ho (Wu Chien-ho) i njegov prijatelj Radish (Kuan-Ting Liu) ulaze u restoran s mačetom i odseku ruku osobi s kojom su imali neke nerešene račune, a ruka će završiti u vreloj supi. Iako je jasno da A-Ho nije bio taj koji je to uradio, on će biti osuđen na maloletnički zatvor. Ali, ni to ga neće sprečiti da nastavi da pravi probleme i dalje. Već pri samom dolasku u zatvor on upada u probleme s grupom vršnjaka koji su se našli u istoj prostoriji u kojoj je i on. Njegov otac A-Wen (Chen Yi-Wen) koji je instruktor u auto školi je digao već odavno ruke od njega, a kada čuje da je A-Ho završio u zatvoru on govori kako treba tamo i da ostane, dok je njegovoj majci Qin (Samantha Shu-Chin Ko) to mnogo teško palo i ona ga posećuje s vremena na vreme. Još jedna dodatna stvar koja je protiv A-Hoa su česta poređenja koja njegov otac pravi s njegovim bratom A-Hao (Greg Han Hsu), koji je nesumnjivo „sunce“ iz naslova. Ali, A-Ho je ipak ovde glavni lik.

Nakon što je odslužio kaznu i bude pušten na slobodu, u drugom delu filma A-Ho će težiti da se zaista promeni, da pokuša da ispravi greške koje je ranije pravio, da nađe posao, i da konačno počne da živi normalan život, ali neće to tako lako ići. Uprkos njegovom velikom trudu da se istinski promeni, njegov prijatelj Radish, koji je takođe bio osuđen, je isto izašao na slobodu i sada hoće da A-Ho obavi još jedan prljavi posao za njega. Čini se da je miran i ispravan život A-Hoa koji sada vodi ponovo u iskušenju. Nakon što je konačno uspostavio kontakt s ocem, zaposlio se, i dobio dete s njegovom devojkom s kojom se i oženio dok je bio još u zatvoru, ponovo se nalazi pred izborom koji ga može vratiti nazad iza rešetaka. Radish nije na ekranu veći deo filma, međutim, kada jeste, njegovo prisustvo značajno utiče na radnju – delimično zahvaljujući sjajnom prikazu glumčeve manipulativne ličnosti.

Za razliku od A-Hoa koji uvek stvara probleme u porodici, A-Hao je dete kojem se roditelji dive. A-Hao je mladić koji je pametan, ljubazan i uvek pristojno razgovara sa svima. Ljubaznost A-Haoa mogu da osete svi oko njega. Međutim, ispostavlja se da A-Hao ima mračnu stranu koju uspeva da sakrije od drugih. Ovo je porodica u kojoj svaki njen član nosi svoju tugu, a samo će najizdržljiviji ostati na nogama.

Posebna snaga koju ima “A Sun” je njegovo pripovedanje i glumačka postava, ali vredni su pažnje i veliki broj upečatljivih akcionih trenutaka. Bez obzira koliko porodica volela, vrlo malo njih može biti potpuno otvoreno jedno prema drugom, svako od njih skrivajući neku duboku i često mračnu tajnu. Ponekad su potrebni bol i nesreća da bi se nešto razotkrilo, a porodica se raspada ili se zbližava kroz to. Iako Qin dobro igra snažnu majčinsku ulogu, priča je ipak više o ocu i sinu. Qin daje kontrast. Ona je ta koja se direktno suočava s porodičnim problemima i ostaje uglavnom čvrsta na svojim nogama, iako je očigledno da je iscrpljena.

“A Sun” je predstavio širok sastav likova, svaki sa svojim izazovima i sklonostima. Uprkos ovoj narativnoj složenosti, “A Sun” se nikada ne oseća preopterećeno. Štaviše, čak i mali narativni detalji služe svrsi. Još jedan karakterističan aspekt filma je taj što, iako se bavi teškim temama, nije pretežno mračan. Film i dalje ima dovoljno stvari koje sprečavaju da publika postane previše depresivna. Sa precizno odmerenim dozama nasilja i humora, “A Sun” je jedan apsolutno brilijantan film. Ovde je toliko toga pametnog u malim detaljima što može lako da promakne gledaocu, da je najbolje da oči drži širom otvorene. Scenaristi Chung Mong-hong i Chang Yao-sheng sjajno su kreirali priču o ocu i sinu, a kroz ceo film prolazimo kroz niz emocija, reditelj Chung Mong-hong ima nivo veštine da uhvati bol iz dubine srca koji može uništiti ljude jače nego bilo šta drugo.

Kroz svoje likove Chung pokazuje koliko možemo biti izdržljivi u najtežim okolnostima, te da je čovek srećan onoliko koliko je sposoban usrećiti druge. Predstave glumaca su prirodne i ubedljive, dok Chung zahteva potpunu posvećenost svoje publike. “A Sun” se poigrava sa više žanrova i u potpunosti integriše gledaoca u radnju priče, 2 i po sata čiste filmske umetnosti. “A Sun” je jedan primer sjajnog filma koji će ostaviti svoj trag među remek-delima tajvanske kinematografije. Preporuka.

Ocena: 10/10.