четвртак, 3. јун 2021.

High Ground (2020)

 

Režija: Stephen Maxwell Johnson

Scenario: Chris Anastassiades

Uloge: Simon Baker, Jacob Junior Nayinggul, Jack Thompson, Callan Mulvey, Caren Pistorius, Sean Mununggurr, Witiyana Marika, Esmeralda Marimowa



Glumačka ekipa visokog profila. Priznati lokalni reditelj. Temeljni trag kroz kolonijalnu prošlost zemlje. Tako bi se ukratko mogao opisati australijski film High Ground. To je tek drugi film reditelja Stephen-a Johnson-a, koji je prethodno režirao film Yolngu Boy iz 2001. godine. Filmski stvaralac je odrastao živeći na severnoj teritoriji, a takođe je režirao muzičke spotove za grupu Yothu Yindi- uključujući i pesmu 'Treaty' iz 1991. godine. U ovoj uzbudljivoj drami igraju izvanredne glumačke legende i zvezde koje se tek probijaju. Svi tradicionalni vlasnici zemlje na kojoj je snimljen High Ground dali su svoj blagoslov za film i omogućili filmskoj ekipi potpuni pristup mesta u zemlji. Film je premijerno prikazan na Berlinaleu 2020. godine.



Delimično inspirisan stvarnim događajima, High Ground se otvara 1919. godine u dubokoj i ogromnoj divljini Arnhem Land-a na severu Australije. Mirno porodično okupljanje aboridžina grubo je prekinuto gomilom belih policajaca, i započinje incidentom u kojem je ubijen veliki broj aboridžina i čije će se posledice osetiti godinama kasnije kada preživeli član, sada vođa bande željne osvete, pokreće nasumične napade na bela naselja. Na scenu stupa lovac na glave Travis (Simon Baker), bivši snajper policajac na početku delimično odgovoran za incident, nakon što su ga njegove bivše kolege angažovale da privede vođu bande pred lice pravde. Travis je u tom silnom masakru spasio jednog mladića pod imenom Gutjuk, a sada ga njegovi ljudi odgajaju kao Tommy (Nayinggul). Prošlost se vraća svima njima, 12 godina kasnije, dok se Gutjukov stric, aboridžinski ratnik Baywara (Sean Mununggurr), osvećuje vojnicima koji su mu ubili porodicu. Travis regrutuje Gutjuka za svog sledbenika. Gutjuk se pridružuje Travisu iz svojih razloga, i njihove zajedničke prošlosti. Dok njih dvojica progone rulju koju vodi njegov ujak, Gutjuk je primoran da razmotri gde leži njegova odanost i kome pripada.



Sada zamislite da ste dete, jedino preživelo plemenski masakr, gotovo poslednji preostali član vaše porodice. Mrtvi koje ste videli zaklane pred sobom uključuju vaše ujake i tetke, braću i sestre, nećake, majku i oca. Odveli su vas od vaših predaka i odgajili vas beli doseljenici misionari. Prisiljeni ste da trpite bol u tišini, jer vas niko neće slušati, niko neće doći i spasiti vas, a pravda nije dostupna. Ošišate se, naučite da čitate i pišete engleski jezik, ali nikada se ne možete u potpunosti osloboditi bola i sramote koji su se prenosili generacijama kao oblik plemenskog nasleđa. Na osnovu niza "istinitih" događaja, reditelj Stephen Johnson ispituje ove bolne teme i istoriju detaljno kao i njegovo spektakularno prirodno okruženje. Australijska filmska industrija očigledno ne samo da raste sa profesionalnim talentima, već se i množi sa kolonijalnim pričama koje zahtevaju da budu ispričane. Prateći korake izvrsnih filmova poput nedavnog filma The Dry (2020) i Penguin Bloom (2020), High Ground sugeriše da je Australija ponovo sposobna da proizvodi fino nijansirane i kvalitetne bioskope. Takođe je uporediv sa The Furnace (2020) reditelja Roderick-a MacKay-a i The Nightingale (2018) Jennifer Kent u njihovom suočavanju prikazivanja svojstvenog rasizma postkolonijalne Australije, zlonamerne korupcije lokalnog oružništva i zločina počinjenih nad plemenima Aboridžina.



Uz ukleti uvodni čin koji prikazuje udarce direktno u creva, sa svim strahotama koje su se dogodile u Arnhem Land-u, High Ground je nasilan i visceralan film koji priča poznatu priču. Međutim, njegov sastav glumaca veterana i pridošlica, savršeno oličava priču o odmazdi i ličnom traženju duše. High Ground se možda neće podudarati sa gorko-slatkim veličanstvom filma Sweet Country (2017) ili bolnom polemikom The Nightingale (2018), ali njegove visoke proizvodne vrednosti su neprestano dobro osmišljene, uključujući vrhunsku montažu Jill Bilcock. Trojka, Simon Baker, Jack Thompson i Jacob Junior Nayinggul blistaju sa svojim vodećim ulogama u ovom napetom i moćnom zaleđu vesterna.



Sve se to odigrava u zapanjujućoj pozadini Arnhem-a severne teritorije i okoline, a snimatelj Andrew Commis (Babyteeth) dočarava grubu, iskonsku lepotu drevnog pejzaža - autori filma su godinama dobijali odgovarajuće dozvole od lokalnih starešina. Scenarista Chris Anastassiades uglavnom uzima svoje nagoveštaje poput Unforgiven (1992), Ulzana's Raid (1972), pa čak i kolege iz australije, The Proposition (2005), ali on i reditelj Stephen Maxwell Johnson, koji su ranije zajedno radili na filmu Yolngu Boy (2001), trude se da ispričaju priču iz oba filma. U High Ground, reditelj Johnson često preseca između ljudske radnje naracije do scena ptica u letu, rojenja mrava, neobičnog krokodila koji klizi kroz vodu, suprotstavljajući harmoniju prirodnog sveta nasilnom haosu ljudskog sukoba koji mu se postavlja.



High Ground očarava i impresionira načinom na koji meša sukob i kulturu, vreme i mesto, karakter i radnju. Tako komplikovan i neuredan period u istoriji Australije uvek će biti veoma plodno područje za istraživanje. Odluka da se priča belog čoveka podjednako postavi u prvi plan mogla bi da dovede do nekih kritika. Uprkos tome, film, na kojem reditelj Stephen Maxwell Johnson radi već dve decenije, razvijen je uz blisko učešće savetnika za kulturu iz različitih starosedelačkih klanova i nepokolebljiv je u prikazivanju brutalnosti prema domaćim ljudima. Potencijalni distributeri privučeni zapanjujućim vizuelnim uticajem ovog vesterna moraće da prihvate potrebu za pažljivim i osetljivim marketingom. Rezultat svega, je zadivljujući, vizuelno spektakularni osvetnički triler (vestern) koji izvrsno koristi zadivljujuće pejzaže, istovremeno rešavajući dugotrajne ožiljke rasizma iz kolonijalne ere.


Ocena: 7/10.

Нема коментара:

Постави коментар